Dags att börja fundera på trädgården..

I somras flyttade vi från skogen till lite mer civilisation. Vi bodde på en avstyckad gård mitt uppe på Linderödsåsen med en stor härlig tomt. När man bor så långt ute fungerar inte de kollektiva transportmedlen så bra, så därför fick vi ofta köra barnen överallt. Vi tröttnade helt enkelt på det och köpte ett hus där stadsbussarna typ stannar utanför dörren. Helt perfekt!!

Men...nu bor vi ganska centralt med grannar och en väldigt synlig trädgård, vilket vi inte är vana vid. Trädgårdsarbete kan ibland tilltala mig, men föredrar en lummig trädgård som inte kräver för mycket arbete. Vår trädgård som vi har flyttat till är katastrof! Massor av rabatter och blommor överallt, och träden som visserligen är stora och fina står helt fel enligt min mening. Vi bor i en sutterängvilla vilket betyder att tomten är väldigt kuperad, vilket i sin tur medför lite problem med trädgårdsinredningen tycker jag.

Barnens krav när vi flyttade var att antingen skulle vi köpa ett hus som hade pool, vilket vi inte hittade eller så ska vi bygga en pool. Det sistnämnda får det då bli, men det är ju inte så lätt med den tomten vi har.

Nu när jag har varit hemma och sjuk, frustrerad med inget att göra så har jag börjat fundera lite på vårens arbete med trädgården.

Jag tycker att en trädgård ska vara en plats att finna skönhet och samla ny energi. Man ska kunna sitta ute och äta, ha fester, läsa en bok och om man nu känner för det ska man kunna arbeta ostört med buskar och växter eller bara vara.
Att omsorgsfullt kunna planera sin trädgård är oerhört viktigt eftersom en vacker, mysig och fungerande trädgård ger så många möjligheter att må riktigt bra och ha roligt.

Jag vill skapa en vacker, harmonisk och funktionell trädgård som speglar mitt hem och mig själv och min familj.  Den ska även vara väldigt lättskött. Är det möjligt? Javisst! Det får ju ta den tid det tar, men det är verkligen en utmaning som kräver hårt arbete i många år om man ska börja från scratch.

Jag har i alla fall börjat planera vilka träd som ska fällas, vilka rabatter som ska bort (alla) och vilka buskar som ska flyttas. Jag har även bestämt att vi ska mycket sten och singel - oj så fint det blir!!

Längtar till våren!!   Jag är inte så förtjust i tulpaner i trädgården, men på köksbordet älskar jag det!!

Ha det gott!
Kramkram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0