Mäktiga Rom, dag 3 och 4

Tredje dagen hade de lovat strålande sol och hetta...

Vi hade bestämt att gå till Colosseum allra först för att undvika de gigantiska köerna och vi kom i lagom tid för att endast stå i kanske 20-30 minuters kö.

Solen stekte och de var 28 grader redan vid 9 tiden...

Denna otroligt mäktiga gamla amfiteatern som hade sina gladiatorspel och avrättningar av slavar och djur. Det var hemskt att tänka sig allt som utspelats där samtidigt som det var fascinerande. Under själva invigningen av denna teater som varade i 100 dagar så avrättades 20 000 stackars djur - undrar hur många människor som avrättades..
Ritning på hur det såg ut för typ 2000 år sedan.
De hade även rea på den tiden.. på slavar kanske
Där nere i mitten var där de förvarade slavar och djuren

Hålen i stenen beror på att det har börjat vittra i sönder.. men det har det nog gjort i några hundra år.

Gatustenen runt Colosseum.. skitsvårt att gå på och jag kunde inte annat än tänka på stackars hästar som fick gå på den.
När vi hade gått där några timmar.. M ville ju inte gå därifrån.. han slukar ju allt som har med Historia och göra och älskar varje sten..typ.
Vi fortsatte till Forum Romanum, det romerska torget - en offentlig plats för politiska möten och religiösa ceremonier. En egen liten plats för tempel och triumfbågar.

Vi var sjukt varma efter den här lilla promenaden så vi gick ut från området på jakt efter ett café, men hittade inget passande utan hittade däremot en glassbar istället. Åhhh vilken underbar glass - den slår all glass jag tidigare ätit i hela mitt liv!!

VI fortsatte in mot staden... det rör sig inte om några hundra meter precis utan några kilometer i 30 graders värme så vi försökte ta det i makligt tempo.. men jag har lite svårt för det för då luftar det liksom inte.. ;)

Vi hittade ett ställe där vi beställde var sin typ grillad baguette och var sin öl... mitt i centrum - oj, nu var det så där dyrt igen, men det är smällar man få ta om man inte tittar i menyn först :) Vi fick i alla fall skugga och något svalkande att dricka.

Sen fortsatte vi att ströva runt..inga mål, bara sightseeing.. och svalkande öl igen..

När vi väl var tillbaka på hotellet kände vi oss nöjda. Trötta i fötter och ben efter flertalet mils promenerande och jätte varma.. duschen var välkommen och ett svalt hotellrum.

På kvällen letade vi upp en rekommenderad restaurang där jag åt lasagne och M tog ännu en maträtt med kalv och för att det var sista dagen i Rom tog vi även efterrätt... mumsigt!

Jag har aldrig varit särskilt förtjust i Italienskt vin, men jag har helt klart ändrat åsikt - vi har bara druckit jättegott vin under vistelsen :)

Sista dagen så gick vi upp vid sju, åt frukost och sen packade vi våra väskor och begav oss till Termini..ännu en liten promenad :)
Leonardo express tog oss till flygplatsen på en halvtimme och sen var det bara att vänta på att få gå på planet.

Det är ganska tråkigt att flyga, och sövande.. jag sov nog mesta tiden..

På Kastrup hade vi en timme att slå ihjäl innan tåget tog oss till Kristianstad... danskt kaffe är ingen höjdare och inget jag kan rekommendera.. det tog nog nästan en timme att dricka upp det blasket.

Vid sex-tiden var vi hemma igen - nöjda med denna underbara resa!!

Det blir nog Island eller Irland nästa år :)

Silverbröllop

Hej hopp,

Vem kunde väl ana att dessa oförstörda ungdomar skulle gifta sig, få två härliga tjejer och älska varandra i nöd och lust hela livet ut..
Jo vi :)

Detta fotot är taget på min 20 års fest, i min lilla etta på Nöbbelöv i Lund.
Knappt tre år senare gifte vi oss i Klosterkyrkan i Lund, och prästen som vigde oss var samma präst som döpte mig i samma kyrka, Tord Rydén.

Nu satsar vi stort och kör hårt tills det blir Guld!! Älskar dig Mikael!!!

Mäktiga Rom Dag 1 och 2

Hejsan,

Nu har vi varit på vår lilla weekend resa i Rom och jag är fortfarande mållös.
Vilken fantastisk resa!!!

Det är klart att resdagarna är ju mindre trevliga, men även de har sin tjusning.

Vi startade vår resa med stadsbussen från vårt hus vid 11. Smidigt att köpa biljett hemma vid huset ända till Kastrup :) Väl på Kastrup var vi hungriga så vi gick och satte oss på O 'Learys och beställde var sin hamburgare och öl.. Härlig stämning, mysigt och nu var det semester.. notan kom och jag bara skrattade rakt ut - 483 Danska kronor!!!
jaja gott var det samt väldigt onyttigt - speciellt pommes o bröd vilket jag aldrig äter annars...

Flyget ändrades och skulle starta 10 min tidigare - wow. Allra längst bort i terminal 2 var vår gate... vilken tur att vi hade gott om tid då :)

Flygresan gick bra - tråkigt att flyga men jag sover mest hela tiden ändå. Beställde var sin kaffe på planet och fick till vår förvåning "påskaffe"... haha precis som te fast där var kaffe i påsen istället. Smakade ulk men slank ner.

När vi kom fram till flygplatsen i Rom så blev alla överfallna av taxichaufförer med very nice price... vi kör dig till dörren för endast 40 £..
Vi tog Leonardo Express istället, vilket skulle ta en halvtimme men stannade typ tre gånger och stod stilla så vi var inte framme vid Termini förrän efter en timme.. Sen promenerade vi - genom lite slumkvarter som var mindre trevligt - jag höll ett krampaktigt tag om min väska..

Tänka sig, vi fann hotellet gåendes - vi slapp taxi.
Fint men ganska litet rum, luktade inte überfräscht men annars var det fint. Det verkade vara ett litet mysigt hotell typ Fawlty Towers. Italienarna är ju inte särskilt kända för god standard men detta var fint.

På vägen till hotellet passerade vi ett x antal restauranger och inkastarna var oerhört pratglada. Någon var extra trevlig och vi lovade att återkomma senare... så när vi hade packat upp våra väskor så gick vi ut för att hitta en restaurang som kunde mätta vår hunger, och valde just den där han var så trevlig. -Ohh, you returned :) Skitglad blev han.
Jag beställde Pasta Carbonara och M beställde pizza med fyra ostar samt en flaska rött.. Hade inga höga förväntningar på vinet men det slank ner hur lätt som helst.

När vi ätit så var kvällen ganska ung ändå så vi bestämde oss för att gå neråt Colosseum. Vi visste ju åt vilket håll det låg och gissade att det var ca 2 km dit. Vi gick och gick och jag tyckte det tog en evighet.... - men när kommer det då...frågade jag samtidigt som jag bara stirrade rakt fram med öppen mun...Där var det!! Det var så mäktigt, så stort att jag rös i hela kroppen.. Wow, vilken känsla.. Denna 2000 år gamla enorma byggnad bredde ut sig mitt bland husen, mitt bland trafiken och jag såg inte den...först. Jag kunde inte sluta gapa - det var så fint, så farligt och så oerhört magnifikt. Åhhh vad glad jag var att äntligen få uppleva detta!!

Vi gick runt, kände historiens vingslag och kunde inte riktigt slita oss... wow, detta måste vi ju se mer av.
Väl hemma på hotellet igen var det en dusch som gällde - det är sommar i Rom :)

Sov ofantligt gott med skön AC på rummet, men vaknade så klart tidigt ändå. Vi såg fram emot hotellfrukosten och vi blev inte besvikna... det var kanske inte i samma klass som Falkenbergs Strandbad, men däremot fullt acceptabelt med tanke på att Italienarna inte är kända för goda frukostar - det är middagarna, de 7 rätters de är kända för..

Tyvärr ösregnade det ute... men är vi här ska vi se ALLT. Vi lånade två paraply från hotellet och sen begav vi oss till tunnelbanan - alltid spännande att besöka olika storstäders tunnelbanor. Allt funkade perfekt och vi kom fram till Vatikanstaden.. Folk vallfärdade dit, trots regnet och ett tjugotal försäljare försökte sälja guidade turer, 3 timmars tur och förtur i kön... speciellt i detta vädret, och endast 50£... Vi var ståndaktiga - för det första gillar vi inte att följa andra och lyssna på en massa historia i 3 timmar som man kan läsa sig till ändå... och kön - det är smällar man få ta.

Kön var ENORM med paraplyklädda turister.. jaja vi hade ju paraply och vi hade bestämt oss för att besöka Peterskyrkan så det var bara att stå och se glad ut... Det tog ca 20 min.. Fatta!!  Det gick så smidigt och så fort så vi märkte knappast av att vi stod i kö överhuvudtaget..

Det var så stort, svårt att få på bild men även här gick jag och gapade... Lite roligt att vi fick se en lite mässa också..och biktstolarna - det är ju sånt man bara får se på film annars.
Vi visste att vi hade groteskt långt till hotellet men vi bestämde oss för att promenera så lugnt, och kände vi att vi inte orkade eller ville så tog vi buss/taxi eller tunnelbanan tillbaka. Det hade slutat att regna och nu kan vi kalla köerna ENORMA - ÖVERLÅNGA, typ. Nu var det tre timmars köer och ännu en gång är det bra att vara effektiv.

Rom är så vackert på många sätt. Det gamla och ännu äldre i en blandning av nytt - wow, I like it.

Vi fortsatte in mot stadens kärna, besökte några fina torg, piazzor, små gränder..

Piazza Navona

Inte långt därifrån dök vi plötsligt på Pantheon, ett tempel för alla de romerska gudarna. Storslaget som vanligt. Vi satte oss i bänkarna, bara för att vi kunde, för att jag hade lite ont i fötterna och för att det är kul att titta på folk. Plötsligt sa en röst - Silence please - jaja, vi var ju i ett gudahus..

Promenaden fortsatte genom mysiga gator och torg..

Och plötsligt var hon där... Fontana di Trevi, en stor bassäng med en hel hög av vattenväsen. Så romantisk och så underbar. Jag blev glad av att vara där.

Nu liknar jag en smurf igen..
Nu var det mitt på eftermiddagen och vi var sugna på mat - hittade en trång o mysig restaurang mitt i centrum som erbjöd två rätters meny inkl dricka för endast 10£ - sånt kan man inte motstå, men jag orkade bara förrätt, vilket var bruchetta med tomat och sen åt jag halva portionen pasta. Ölen slank ner på två röda..
Vi traskade hemåt, och det var ganska svettigt. När vi hade kanske en km kvar var jag så öm i mina tår och så svettig så jag bara var tvungen att köpa en Gelati... Nutellaglass, citronglass och jordgubbsglass - Nutellan var fantastisk, jordgubben var som otto och citronglassen var sur...enligt mig och enligt M var den frisk och god.

Väl hemma blev det dusch, vin och sen gick vi en bra bit igen för att hitta den perfekta restaurangen... Mannen åt kalv och jag som vanligt pasta.. Hur kan en restaurang servera vin i vanliga dricksglas??? Det tog bort tjusningen av vinet..

Sov gott även andra natten.
Återkommer med fortsättningen imorgon

Ciao

Härmed jobbar jag bara 80%...

Hej gott folk,

Härmed har min 100% tjänst avslutats. Sista dagen idag och jag var sjuk. :(

Igår fick jag förkylningen from hell igen, bara så där... börjar bli trött på dessa snabba turer. Kan det vara allergi? Inget kli i ögonen utan bara dyngförkyld - nyser, snörvlar, ögonen rinner och jag måste snyta mig hela tiden annars rinner det.. jaja, jag mår bättre idag tack och lov, men dag 1 är förjäklig.

Har som ni vet inte skrivit på länge.. undrar varför? Glömmer! Händer inget kul..

För att åter prata om min tjänst, så fr.om nästa vecka jobbar jag 4 dagar/vecka och är ledig på fredagar förutom när jag har bokslut, då har jag lovat ställa upp och får ta en extra ledig dag veckan därpå. Fine with me.

Förra helgen tog vi bort plåtarna från poolen och chock-klorerade, tömde den på äckliga uppsvällda möss och monsterspindlar..och så klart fyllde på vatten.

Kan ju bara bli bra :)

Längtar till sommaren, värmen och semesterfeelings.

Lilla gumman min har bara typ 10 veckor kvar tills lilla bebbe tittar ut... Så spännande!
Själv börjar hon bli lite nervös..
Men hon är duktig och hon mår bra, hon gymmar med mig och syster och ibland lille Pigge.

På tisdag är det blodomloppet i Malmö och denna svensken ska försöka genomföra det... tror inte det ska vara några större problem faktiskt.

Annars går allt sin gilla gång. Lever gott, njuter av livet och kämpar med min fettokropp på alla sätt och vis.

Snart, mycket snart ska vi tillbringa några härliga dagar i Rom, jag och min älskling - firar att vi varit gifta i 25 år minsann.. Inte den dagen dock, men väl några dagar innan... Just den dagen, 27 Maj så har min man ett tabata pass.... och han som gnällde på mig för att jag eventuellt skulle till Holland den dagen - suck! Nu får jag väl gå på tabata passet också så jag överhuvudtaget får träffa honom den dagen..