Mäktiga Rom, dag 3 och 4

Tredje dagen hade de lovat strålande sol och hetta...
 
Vi hade bestämt att gå till Colosseum allra först för att undvika de gigantiska köerna och vi kom i lagom tid för att endast stå i kanske 20-30 minuters kö.
 
Solen stekte och de var 28 grader redan vid 9 tiden...
 
Denna otroligt mäktiga gamla amfiteatern som hade sina gladiatorspel och avrättningar av slavar och djur. Det var hemskt att tänka sig allt som utspelats där samtidigt som det var fascinerande. Under själva invigningen av denna teater som varade i 100 dagar så avrättades 20 000 stackars djur - undrar hur många människor som avrättades..
Ritning på hur det såg ut för typ 2000 år sedan.
De hade även rea på den tiden.. på slavar kanske
Där nere i mitten var där de förvarade slavar och djuren
 
 
Hålen i stenen beror på att det har börjat vittra i sönder.. men det har det nog gjort i några hundra år.
 
Gatustenen runt Colosseum.. skitsvårt att gå på och jag kunde inte annat än tänka på stackars hästar som fick gå på den.
När vi hade gått där några timmar.. M ville ju inte gå därifrån.. han slukar ju allt som har med Historia och göra och älskar varje sten..typ.
Vi fortsatte till Forum Romanum, det romerska torget - en offentlig plats för politiska möten och religiösa ceremonier. En egen liten plats för tempel och triumfbågar.
 

Vi var sjukt varma efter den här lilla promenaden så vi gick ut från området på jakt efter ett café, men hittade inget passande utan hittade däremot en glassbar istället. Åhhh vilken underbar glass - den slår all glass jag tidigare ätit i hela mitt liv!!
 
 
VI fortsatte in mot staden... det rör sig inte om några hundra meter precis utan några kilometer i 30 graders värme så vi försökte ta det i makligt tempo.. men jag har lite svårt för det för då luftar det liksom inte.. ;)
 
Vi hittade ett ställe där vi beställde var sin typ grillad baguette och var sin öl... mitt i centrum - oj, nu var det så där dyrt igen, men det är smällar man få ta om man inte tittar i menyn först :) Vi fick i alla fall skugga och något svalkande att dricka.
 

Sen fortsatte vi att ströva runt..inga mål, bara sightseeing.. och svalkande öl igen..
 

När vi väl var tillbaka på hotellet kände vi oss nöjda. Trötta i fötter och ben efter flertalet mils promenerande och jätte varma.. duschen var välkommen och ett svalt hotellrum.
 
På kvällen letade vi upp en rekommenderad restaurang där jag åt lasagne och M tog ännu en maträtt med kalv och för att det var sista dagen i Rom tog vi även efterrätt... mumsigt!
 
Jag har aldrig varit särskilt förtjust i Italienskt vin, men jag har helt klart ändrat åsikt - vi har bara druckit jättegott vin under vistelsen :)
 
Sista dagen så gick vi upp vid sju, åt frukost och sen packade vi våra väskor och begav oss till Termini..ännu en liten promenad :)
Leonardo express tog oss till flygplatsen på en halvtimme och sen var det bara att vänta på att få gå på planet.

Det är ganska tråkigt att flyga, och sövande.. jag sov nog mesta tiden..
 

På Kastrup hade vi en timme att slå ihjäl innan tåget tog oss till Kristianstad... danskt kaffe är ingen höjdare och inget jag kan rekommendera.. det tog nog nästan en timme att dricka upp det blasket.
 
Vid sex-tiden var vi hemma igen - nöjda med denna underbara resa!!
 
Det blir nog Island eller Irland nästa år :)
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mamma

Helt underbara bilder Det måste ha varit en höjdare och veta att för två tusen år sedan så var värden helt annat än det vi har idag.Måste försöka att övertala mannen i mitt liv att vi oxå åker dit Kramis och tack för att du satte in så fina bilder

2014-06-01 @ 10:21:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0