Så sjukt bra

Idag har jag varit på en sådan inspirerande föreläsning om kost och hälsa. De flesta föreläsningar jag går på handlar just om de ämnena och jag blir alltid förundrad, för jag lär mig alltid något nytt. Denna hade tyngdpunkten på fettförbränning och där var många jahaaa!! jaså? Jätteintressant!

Man har alltid hört att man ska äta kolhydrater efter träning för att fylla på energiförrådet, men något jag inte visste var att även immunförsvaret är beroende av kolhydrater. Just efter träning är man mest mottaglig för div. bakterier därför är det viktigt att fylla på förrådet direkt efter träning, inte efter att man kommit hem o duschat.
En annan sak som jag inte visste var att hjärnan behöver kolhydrater - man blir alltså "dum i huvudet" om man inte äter kolhydrater. Man kan få koncentrationssvårigheter och säkert migrän också..

Ni vet Björn Ferry, OS medaljören i Skidskytte - han kör utan kolhydrater och får sin energi från fett istället. Han fixade ett OS guld i början av året, men nu ligger han på 65:e plats... han fixar skidandet, men inte skyttet - varför?

Alla pratar om LCHF och hur bra det är - man får äta sådan mat som man egentligen inte ska äta, och ändå går man ner i vikt. Visst, jag minskade 5 kg men hur kul är det att leva på fet mat och hur bra är det egentligen i längden? En tid - javisst, men nu vet jag att jag kan äta kolhydrater under dagen och ta det lite lugnare med dem på kvällen så minskar man ändå i vikt. Träna ofta, må bra, stressa inte, tyck om det du gör så går du ner i vikt även när du fyllt 40 år.

Förresten så är mina bröst fortfarande ömma efter den traumatiska upplevelsen på mammografin igår..hihi

Imorgon ska jag bära med mig lite tavlor till jobbet... det börjar närma sig - Guuuud, vad nervös jag är!!

Måste nog ta en lugnande Omega 3 kapsel.

Kramis

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0