Våra underbara kroppar, med eller utan volanger

Nyss hemkommen ifrån ett fruktansvärt svettigt step-up pass! Puh, vad jobbigt det var. Ellen är en adrenalinkick som bara kör på och som verkligen kan entusiasmera andra. Jag förstår inte hur Ellens lilla späda kropp kan vara ett sånt kraftpaket. Jag är mer än lite avis på den kroppen...



Idag handlar outsiders om panikångest inför feta människor. Jag har inga problem med feta människor, men tycker ofta inte om att äta tillsammans med dem. Jag säger inte att alla feta har otrevligt bordsskick, men flertalet jag har träffat, slevar in maten på ett oaptitligt sätt. De liksom bara trycker in maten.. ungefär som jag själv när jag får en negerböld i handen.

Det jag inte förstår med feta människor är hur de kan tillåta sig bli så feta. Varför har de ingen spärr som säger att nu får det vara bra. Jag kan inte bara trycka in mat och tro att kroppen mår bra av det.

Sen finns det de som inte ser sig som feta. De tror att de har storlek 38 när de i själva verket har 44-46..

Jaja, lagom är bäst, som vi svenskar är experter på att säga - men vad är lagom?

Sist jag var på läkarkontroll så bland annat vägde jag mig och kollade längd. Hon frågade om jag rörde mig mycket eller lite, och jag berättade att jag tränade 3-4 gånger i veckan (jag gjorde det då...). Hon tyckte jag var normalbyggd och inget alls prat om vikt eller fetma osv. När jag sen fick hem papperna så stod det att jag var överviktig. TACK!!
Sen hörde jag med de andra på mitt jobb som har samma vikt som jag, och tillika är kortare än mig - De var inte överviktiga! Hur kommer detta sig?  Jag är en aning fixerad vid min vikt... och har väldigt svårt för att gå ner, och det kära läsare började den dagen jag fyllde 40 år. För 10 år sen kunde jag gå ner 4-5 kg på en vecka utan problem. Nu är jag jättelycklig om jag går ner 4 kg på en månad, och då svälter jag mig nästan.

Tro nu inte för allt i världen att jag har något emot feta människor - absolut inte! Och ni som är lite småmulliga - välkomna till den svenska välfärden - vi är många!! Småmulliga människor har lite hull att ta av. Min farmor sa alltid att jag inte skulle banta för de överflödiga kilona försvann så fort när man blev sjuk.. Ja, eller hur?!

Det är bara att inse att man inte är född med en fotomodell kropp och lär aldrig få det hur mycket man än tränar eller bantar. Man får helt enkelt vara nöjd med den man har och försöka sköta den så bra det går.

Var rädd om dig - försök leva sunt - det lönar sig i längden!

Kram

Kommentarer
Postat av: M

Helt rätt min älskling! Men varför så snäll?

Fet=LAT!!! Det finns ingen fetma som inte ett par bra löparskor och några mil i veckan fixar. Kan man händelsevis inte springa pga klena knä eller liknande får man väl simma istället. Och kan man inte simma får man väl drunkna - fast är man fet flyter man väl på fettet....

2010-02-02 @ 21:36:50
Postat av: sus

Nu var du faktiskt lite elak. Det är inte alla som är födda med spindelben och lätta muskler, men sen å andra sidan har du nog ganska rätt ändå. Fetma är oftast självförvållat och man tuggar själv till det..

2010-02-02 @ 21:51:28
Postat av: Bottan

Anledningen till att det är avårare att tappa kilon = du åldras! Jo just det, t o m DU åldras. Och visst är Ellens kropp liten och VÄLDIGT full av energi, men det är ju för att den INTE är späd, utan full av muskler! Som hon tränar! Ett antal gånger i veckan. En tröst är att det är inte bara du som är avis på den kroppen =(

2010-02-03 @ 08:34:56
URL: http://bottan.blogg.se/
Postat av: sus

Va? Det är inte sant! Jag åldras inte - you know, forever young! Jag sa inte tanig. Späd= liten, smal. Visst, späd kan tolkas som klen också men inte i samband med kraftpaket. Jag gillar hennes muskler i alla fall:)

2010-02-03 @ 18:13:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0