Weekend in London

Tjena people,

Vilken långhelg det har varit - nästan oslagbart... nästan är för att jag blev förkyld i lördags :(

I alla fall så begav vi oss ifrån Vä i torsdags vid lunchtid, tog stadsbussen till metropolen Kristianstad och därefter tåget till Kastrup, med färdkost så klart :)
Kastrup är alltid detsamma... säkerhetskontroll, o så klart fastnar både Pigge och jag.. jaja, de hittar ju inget. Däremot kan jag tycka att de är lite slappa, ouppmärksamma... för Bodil kom nämligen igenom med en flaska vatten i väskan...weird..
Det är så konstigt, jag ogillar öl, inte alls förtjust i det här hemma, men så fort jag kommer till ett annat land så dricker jag öl - det räcker som sagt att komma till Kastrup, då ska det släckas törst med öl. Ännu mer weird..

Flyget höll tiden och jag slumrade så klart eftersom det är ett transportmedel - det är så sjukt sövande att åka någonting.. sitter jag i en bil, buss, tåg eller flyg - ja t.om motorcykel så blir jag sömnig, men det är inte riktigt samma avslappning på en mc som en bil så där lär jag nog inte somna.

Och plötsligt var vi på Gatwick - wiiiii!!!!  Helt magiskt som en av mina systrar skulle ha uttryckt sig :)
Hmmm, sen skulle vi ta tåget till London Bridge... tågstation - check, köpa biljetter - check, hitta perrongen - check, vänta en evighet - check, gå på rätt tåg - check, och sen kom vi till det mest nervösa - var tusan ska vi hoppa av?? Ingen röst som säger vilken station vi kommer till och det var nattsvart ute, men...vi kom fram till rätt station och sen tog vi taxi därifrån till Ace Hotel i Storeditch - tjohoo, vi har åkt Engelsk taxi!!

Vi checkade in på vårt femstjärniga hipsterhotell - vi möttes av ganska hög musik, mycket folk i bar o restaurang och oerhört trevlig personal. Våra rum var enkla, trendiga och skitcoola, med en helt underbar säng som var likvärdig min egen. Vi rusade över gatan till en liten butik och inhandlade snacks och lite drickbart och sen gick vi ut på stan för att leta restaurang. Klockan var ganska mycket så pubarna hade slutat servera mat, så vi fick bege oss till ett område med massor av restauranger, tyvärr mest indiskt och en hel hög med inkastare... så jäkla drygt! Vi bestämde oss för att ta en restaurang som inte har inkastare, så det blev italienskt denna torsdag. Hettan slog emot oss när vi kom in.. de hade en öppen pizza-ugn mitt i restaurangen, men vi orkade inte traska mer så vi beställde goda pastarätter... dock fick M gå ut och lufta sig för han höll på att rinna bort - dock inte av kryddorna denna gången :) När vi skulle betala så fick vi grannens nota - den ville vi inte ha för den var dyrare än vår :) Trötta och mätta begav vi oss tillbaka till hotellet och kröp ner under det härligt silkiga täcket och somnade bums.

Fredaaaa!!! Vi gick upp sju, och möttes vid åtta. Begav oss neråt London Bridge, en ca 4-5 km promenad för att besöka en matmarknad så vi kunde få lite trevlig frukost, dock köpte vi kaffe på vägen ner. Denna marknad var fantastisk - man kunde hitta allt i matväg och det var så fint upplagt alltihop.

Svamp och kryddor i massor!!
Dessa granatäpplen var enorma!
En drink med vetegräs kanske... inte det nä...
När vi var mätta och belåtna fortsatte vi vår lilla promenad längs Themsen mot Tower Bridge.
Det är så roligt att se kontrasterna mellan det gamla och det nya i hela staden - det är nästan som i Rom, fast Rom är ändå mer på något sätt..
Parselfie vid Tower bridge - det hör liksom till..
Kan även tillägga att vi hade ett fantastiskt väder - strålande sol och över 20 grader.
När vi passerat över Tower Bridge hade vi Towern på vänster sida - denna dag var väldigt speciell, för de hedrade alla som stupade i kriget genom att dels sälja en röd plastblomma som man har på kläderna, som vår Majblomma ungefär, och militärerna satte röda plast/glas blommor i massor runt Towern. Jag vet inte om det är en blomma för varje stupad soldat.. kan vara.. vackert var det i alla fall.
Vi fortsatte vår promenad tillbaka längs Themsen men på andra sidan och sen efter några km gick vi över igen. Vi besökte Shakespears hus, eller rättare sagt, toaletten :)

London är så himla bra för turister, dels finns det kartor lite varstans och sen på varje övergångsställe står det vilken sida man ska titta åt - LOOK RIGHT or LOOK LEFT - inte helt lätt att komma ihåg att de har vänstertrafik.

Eftersom jag är värdelös på kartor så var det alltid de tre som bestämde hur vi skulle gå..
Så medan de hade kart-kul, tittade jag på allt annat...
Som t.ex St Pauls Cathedral tvärs över Themsen, och tänkte med ens på Charles o Diana..

Hittade ett fantastiskt trevligt ställe att intaga lite vätska på inte alls långt ifrån London Eye... eller kanske 1-2 km.. Smakade Ginger Beer för första gången och blev förtjust - jag som inte ens tycker om ingefära.

Som sagt, inte långt ifrån London Eye..

Kilometerlånga köer för att åka denna attraktion - inget vi kände för - dels är Bodil höjdrädd och sen går den så himla långsamt, typ som yoga eller nåt - no way - boring!!!
Lite speciellt var det att skåda Big Ben.. det hör liksom till att man ska uppleva Big Ben - det är som Rom och Colosseum.

En sak som gjorde mig överväldigad - det var att ALLA byggnader är fruktansvärt stora - vi såg inga normala byggnader - de är KOLOSSALA, magnifika och storslagna.

Plötsligt kom vi fram till en park..

Kl fyra hade vi bokat in The London Dungeon - en av Londons mest skräckfyllda upplevelser - det utspelar sig nere under Londons gator o torg och tog oss igenom stadens mörkaste historia, med både skräck o humor - speciellt nu när det var halloween.. Det var mycket proffsigt gjort av skådespelarna, och man fick hjärtat i halsgropen mer än en gång.. En annan blev ju så klart utsatt - jag blev torterad så blodet stänkte över publiken och Pigge kissade på sig.. fast inte på riktigt :) Kl. var sex när vi kom ut därifrån och det kändes som tio.. Vi hade egentligen pratat om att ta taxi tillbaka till hotellet, men vi började promenera och med hjälp av vätskekontroller så var vi nästan hemma på nolltid :)
Här är en av vätskekontrollerna :)
Inte långt ifrån vårt hotell hittade vi en restaurang som tilltalade - new moon. Vi beställde en meny med en stor biff och sen åhhhh, världens godaste efterrätt - ljummen lite kletig brownie, med mint glass och chokladsås - alltså Bodil och jag höll på att storkna så gott det var.

Idag var det ju Halloween och det var ju inget man kunde undgå... haha, folk gick ensamma utklädda i allsköns skräck-kostymer precis som ingenting - det var häftigt. På hotellet var det stor fest in the topfloor, 7:e våningen - partyvåningen, och konstigt nog hördes ingenting ner till oss som bodde på femte våningen. Denna synen mötte oss när vi kom hem.
Kan berätta att dagens promenad resulterade i ca 28 000 steg - över två mil.

Sov lika gott som föregående natt och sen var det upp igen kl.sju. Jag vaknade redan kl. halvsju av att jag kände mig förkyld, men tänkte att det är nog bara lite morgonsnuva - jo, tjoballe - det var det inte!!!!!!!
Idag lördag duggregnade det lite på förmiddagen. Vi gick ner mot St Pauls Cathedral först - träffade på detta fordon..haha, han hade otroliga problem att växla.. :)
Så kom vi fram till katedralen - ännu en pampig byggnad, så klart.
Idag skulle jag äntligen få uppleva Harrods, så vi promenerade och promenerade och plötsligt hade vi Buckingham Palace framför oss :) Hur tusan läser de en karta egentligen???

Jaja, vi kom till Picadilly circus före Harrods också.. de kartläsarna..suck!

Och de som gillar Mustanger missade något...

På vägen mot Harrods, vilket tog en jäkla tid eftersom de inte kan läsa kartan... :) så gick vi inom Hard Rock affären för att Pigge ville dregla lite.. sen kom vi fram till Hyde Park där vi satte oss och tänkte på filmen You´ve got mail - eller i alla fall jag. Har ingen aning om den utspelar sig där, men det kändes bra att tänka på den då.

Sen gick vi lite till och sen....wow... alltså jag är ju lite frälst i fina bilar och de här var fina - och vilket ljud!!!! De gasade fint när de stod vid rödljuset och sen när de drog iväg var det inte i 50 precis... hahaha där dreglade jag nog lite eller så var det näsan som rann..

Äntligen Harrods!!! Jag dör!!! Vilket skådespel, vilken låtsasvärld - jag kände mig sååå malplacerad så det var inte klokt. Jag vågade knappt röra några kläder för rädsla om de skulle komma fram o fråga om jag skulle prova något och inte ens prova hade jag väl inte haft råd med..
Pralinavdelningen var nog min favorit, men kilopriset på chokladpralinerna var 85 Pund per kilo, alltså över tusen svenska hahaha.  En klänning av något känt fint märke, bara ett figursytt fodral för 1250 pund, alltså 15 000 SEK jaja som hittat :)

Ja, som sagt en lite annan värld än den jag är van vid, men det var roligt att få uppleva..
I de kvarteren var det ganska svårt att hitta något ställe att käka lunch på, för en normal peng om man säger så... och till sist hittade vi ett sunkigt Starbucks... sunkbaguette till lunch och en kaffe... åhh, Ms lilla Espresso var så söt :)

Långpromenaden Allan tillbaka till verkligheten och vår favorit vätskekontroll där vi provade Pimms öl med frukter - ja, jag var så förkyld så jag hade varken smak eller lukt men jag var ju törstig ändå och det var gott med lite apelsin och gurka.
Där stannade vi ett bra tag och släckte törsten - där kom mer och mer folk och till sist var där inga platser kvar - jättemycket folk både ute och inne. Härligt ställe!
Sen hade vi ju planerat att vi skulle äta på samma ställe som igår eftersom det var sååå gott!!! Traskade dit när magen vrålade, just bara för att upptäcka att där var stängt - men va fan!!! Allt var stängt i hela det kvarteret - de har alltså stängt på helgerna och öppet på vardagar - suck.
Hittade en enslig pub som serverade mat - för det första var det väntetid på 40 minuter och för det andra så var det inte många maträtter kvar eftersom de var enda restaurangen som hade öppet så maten hade tagit slut - M beställde åt oss eftersom vi tog samma mat - abborre. Sen ville vi ha vin och frågade vad de hade för nåt för de hade ingen vinlista - då står hon två meter bort och visar flaskorna..precis som vi skulle kunna se vad det är för vin och sen kunde hon inga priser utan fick kolla varje flaska efterhand, så vi tog öl... När maten kom så fick jag ingen - då trodde hon att M och jag skulle dela en portion eftersom han beställde... om nu det hade varit så skulle man i alla fall kunna tänka sig få en tallrik.. ja, min mat kom ju när de andra hade ätit upp.. men jag slapp betala för den :)

Vi gick hem, jag mådde uselt så jag slängde mig på sängen med ett paket näsdukar, nässpray och Pringles.
Herrskapet pratade halva natten och vi kom i säng vid två - fy usch, imorgon är det hemfärd.
Kan här tillägga att vi gick ca 32 000 steg idag. (mobiltelefonen berättar hur lång stäcka och hur många steg)

Sov som en stock, vaknade med hjärnan full av snor, men kände mig något bättre.
En dusch gjorde underverk - packade det sista och vi checkade ut vid åtta.

Åt en god frukost, promenerade ner till London Bridge, tog tunnelbanan till Elephant station och sen tåget till Gatwick. Planet var försenat men vi var i alla fall hemma vid 19.
Sista bilden för denna resan - vi ser helt ballögda ut, men det gör man när man har varit i London :)
Trötta i fötterna, hungriga och oerhört nöjda med denna jätteroliga och intressanta resa. Fy bubblan vad vi har roligt ihop. Ångrar absolut inte att vi avbokade Polen för den här resan. Spaa kan man göra hemma :)

Tack o hej för denna gången :)